« terug naar vorige pagina

Veelgestelde vragen

Hoe wisselen van apotheek?

Wanneer u wisselt van apotheek, moet u dit doorgeven aan uw oude apotheek en uw huisarts zodat uw recepten naar de juiste apotheek worden gestuurd. Uw nieuwe apotheek kan, met uw toestemming uw dossier opvragen bij uw oude apotheek.

Heeft u een klacht?

U kunt uw klacht via het speciale formulier op onze website te vinden onder ‘tip of klacht’ melden.

Waarom moet ik (bij-) betalen bij sommige geneesmiddelen? Ik ben toch al verzekerd via het meest uitgebreide pakket van mijn ziektekostenverzekeraar?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u (een deel van de kosten van) uw geneesmiddelen zelf moet betalen. Sinds 1 januari 2004 worden, helaas, een heleboel geneesmiddelen niet meer vergoed. Dit heeft de minister besloten, omdat deze geneesmiddelen ook zonder recept te koop zijn. Een andere veel voorkomende reden waarom u moet betalen is omdat er een bijbetaling voor het geneesmiddel is. Een bijbetaling betekent dat het geneesmiddel duurder is dan de maximale vergoeding die voor die geneesmiddelen is vastgesteld. Mocht u willen weten of en waarom u iets moet betalen, vraagt u het ons dan.

Waarvoor kan ik nog meer terecht bij Apotheek Het Quadraat?

U kunt bij ons behalve voor geneesmiddelen en hulpmiddelen op recept, ook terecht voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen, verzorgings- en verbandartikelen en huidverzorgingsproducten.Ook voor informatie en advies kunt u terecht bij ons. U kunt bijvoorbeeld een afspraak maken met de apotheker voor een persoonlijk gesprek over uw geneesmiddelen.

Wat moet ik doen met overgebleven geneesmiddelen en hulpmiddelen?

Medicijnen die de apotheek verlaten hebben kunnen alleen ter vernietiging ingeleverd worden in de apotheek. De teruggebrachte overtollige medicijnen hebben geen waarde meer, want medicijnen kunnen niet voor een tweede keer aan patiënten verstrekt worden. Als u naalden of spuiten inlevert, wilt u er dan voor zorgdragen dat de apotheekmedewerkers zich niet kunnen prikken aan de ingeleverde materialen? In de apotheek zijn gratis naaldencontainers verkrijgbaar.

Hoe moet ik mij in- of uitschrijven bij de apotheek?

Zie daarvoor het speciale formulier op onze website te vinden onder ‘Inschrijven of wijzigingen doorgeven’.

Met welke vragen kan ik terecht bij de apotheker?

U kunt uw apotheker de meest uiteenlopende vragen stellen, bijvoorbeeld over geneesmiddelen, hulpmiddelen, zelfzorgmiddelen werking en bijwerkingen van uw geneesmiddelen. Uw vragen kunt u stellen via de telefoon, in de apotheek, tijdens het inloopspreekuur, of tijdens een vooraf afgesproken medicijnconsult en uiteraard ook via onze website.

Kan ik mijn geneesmiddelen bij uw apotheek krijgen als ik bij een andere apotheek vaste klant ben?

Op basis van een geldig recept kunt u in iedere apotheek uw medicijnen verkrijgen. Om een goede controle op de medicijnen uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat de apotheek een compleet dossier van u heeft. Daarom raden wij u aan om bij één vaste apotheek uw medicijnen te halen of de apotheken toestemming te geven om de medicatiegegevens te wisselen met elkaar.

 

Vragen over medicijngebruik

Waarom wordt er steeds een ander merk geleverd?

We proberen u zoveel mogelijk hetzelfde merk van een medicijn te leveren. Dit is helaas niet altijd mogelijk. Hiervoor zijn verschillende redenen. Het kan voorkomen dat uw verzekeraar wisselt van voorkeursmerk, waardoor een ander merk dan u gewend bent wordt vergoed. Een andere reden kan zijn dat het merk wat u gewend bent tijdelijk niet leverbaar is of helemaal uit de handel is gehaald.

Ik heb een vraag over mijn geneesmiddelen, waar kan ik die stellen?

Voor korte vragen kunt u altijd binnen lopen in de apotheek. Wij zullen dan onze uiterste best doen uw vraag te beantwoorden! Als u dit wenst biedt apotheek Het Quadraat ook de mogelijk om een persoonlijk gesprek te voeren met een van de deskundige apothekers over uw medicatie. Tijdens dit medicijngesprek zal de apotheker de medicijnen die u gebruikt met u doornemen en uw vragen beantwoorden. Na dit gesprek zal de apotheker de relevante zaken met uw huisarts nabespreken. Dit alles met als doel uw medicijn gebruik voor nu en in de toekomst doelmatig en veilig te houden. De meeste zorgverzekeraars vergoeden de kosten voor dit gesprek. Bij vragen over de kosten en vergoedingen kunt u zich het beste tot uw zorgverzekeraar richten.

 

Afleveren van geneesmiddelen

Bezorgen jullie ook handverkoopproducten?

Als u alleen handverkoopproducten wil laten bezorgen, dan zullen wij hiervoor wel kosten in rekening brengen.

Kan ik mijn geneesmiddelen ook thuis laten bezorgen?

Ben u niet zelf in staat om uw geneesmiddelen op te halen in de apotheek, dan bezorgt Apotheek het Quadraat, via onze eigen bezorgservice, uw medicijnen bij u thuis.

Waar kan ik geneesmiddelen krijgen na sluitingstijd?

Voor spoedgevallen buiten onze openingstijden kunt u zich wenden tot:Dienstapotheek Jeroen Bosch Apotheek Henri Dunantstraat 1 5223 GZ ‘s-Hertogenbosch Telefoon:073-5535999

 

Herhaalservice/Mijngezondheid.net

Hoe bestel ik meer/minder medicijnen?

Dit kan alleen via Mijngezondheid.net. U kunt dan zelf aangeven hoeveel u wilt bestellen en daarbij eventuele opmerkingen erbij zetten.

Waarom DigiD met sms functie?

Voor u eigen veiligheid! De overheid adviseert om voor sites waarbij privacygevoelige informatie wordt uitgewisseld, zoals het medicatiedossier, het hoogst mogelijke veiligheidsniveau te hanteren. Vandaar dat voor Mijngezondheid.net DigiD met sms-functie wordt gebruikt. Dat lijkt lastig, maar geeft gewoonweg meer veiligheid. Ontvreemden van een inlognaam en wachtwoord heeft geen zin.

Wanneer staan de medicijnen klaar?

Als u een aanvraag indient op maandag tot en met vrijdag voor 11.00 uur dan staat het de volgende werkdag na 15.00 uur klaar in de apotheek of wordt het bij u thuis bezorgd.

Waarom staat er geen herhaalnummer op mijn etiket?

Het kan zijn dat wij geen herhaalservice afspraak hebben met uw huisarts. Er zijn ook medicijnen die niet voor herhaling in aanmerking komen zonder een nieuw spreekuurbezoek (antibiotica bijv). Of misschien is dit de eerste keer dat u het geneesmiddel heeft gehad. Wij mogen alleen chronisch gebruikte medicatie herhalen.

 

Reizen

Wat moet ik doen als ik medicijnen mee wil nemen naar het buitenland?

Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen (opiaten) moet u een Schengenverklaring meenemen naar het buitenland. Voor landen buiten het Schengengebied heeft u een medische verklaring nodig. Kijk op www.hetcak.nl welke regels voor welke landen gelden.

Wat is een schengenverklaring?

Een Schengenverklaring is nodig om binnen het Schengengebied te reizen met medicijnen die onder de Opiumwet vallen. Op de website www.hetcak.nl kunt u een lege verklaring downloaden.

Hoe lang van te voren een (schengen)verklaring aanvragen?

Houd u rekening met een verwerkingstijd van 4 weken.

Hoe de medicijnen verpakken?

Neem receptmedicijnen altijd in de originele verpakking mee en met de bijsluiter.

Medicijnen in de koffer of in de handbagage?

Receptmedicijnen voor dagelijks gebruik kunnen het beste in de handbagage worden meegenomen. Mocht een koffer kwijtraken, dan heeft u de medicijnen in elk geval bij de hand.