« terug naar vorige pagina

Algemeen

Hoe wisselen van apotheek?

Wanneer u wisselt van apotheek, moet u dit doorgeven aan uw oude apotheek en uw huisarts zodat uw recepten naar de juiste apotheek worden gestuurd. Uw nieuwe apotheek kan, met uw toestemming uw dossier opvragen bij uw oude apotheek.

Heeft u een klacht?

U kunt uw klacht via het speciale formulier op onze website te vinden onder ‘tip of klacht’ melden.

Waarom moet ik (bij-) betalen bij sommige geneesmiddelen? Ik ben toch al verzekerd via het meest uitgebreide pakket van mijn ziektekostenverzekeraar?

Er kunnen verschillende redenen zijn waarom u (een deel van de kosten van) uw geneesmiddelen zelf moet betalen. Sinds 1 januari 2004 worden, helaas, een heleboel geneesmiddelen niet meer vergoed. Dit heeft de minister besloten, omdat deze geneesmiddelen ook zonder recept te koop zijn. Een andere veel voorkomende reden waarom u moet betalen is omdat er een bijbetaling voor het geneesmiddel is. Een bijbetaling betekent dat het geneesmiddel duurder is dan de maximale vergoeding die voor die geneesmiddelen is vastgesteld. Mocht u willen weten of en waarom u iets moet betalen, vraagt u het ons dan.

Waarvoor kan ik nog meer terecht bij Apotheek Het Quadraat?

U kunt bij ons behalve voor geneesmiddelen en hulpmiddelen op recept, ook terecht voor vrij verkrijgbare geneesmiddelen, verzorgings- en verbandartikelen en huidverzorgingsproducten. Ook voor informatie en advies kunt bij ons terecht. U kunt bijvoorbeeld een afspraak maken met de apotheker voor een persoonlijk gesprek over uw geneesmiddelen.

Wat moet ik doen met overgebleven geneesmiddelen en hulpmiddelen?

Medicijnen die de apotheek verlaten hebben kunnen alleen ter vernietiging ingeleverd worden in de apotheek. De teruggebrachte overtollige medicijnen hebben geen waarde meer, want medicijnen kunnen niet voor een tweede keer aan patiënten verstrekt worden. Als u naalden of spuiten inlevert, wilt u er dan voor zorgen dat de apotheekmedewerkers zich niet kunnen prikken aan de ingeleverde materialen? In de apotheek zijn gratis naaldencontainers verkrijgbaar.

Hoe moet ik mij in- of uitschrijven bij de apotheek?

Zie daarvoor het speciale formulier op onze website te vinden onder ‘Inschrijven of wijzigingen doorgeven’.

Met welke vragen kan ik terecht bij de apotheker?

U kunt uw apotheker de meest uiteenlopende vragen stellen, bijvoorbeeld over geneesmiddelen, hulpmiddelen, zelfzorgmiddelen werking en bijwerkingen van uw geneesmiddelen. Uw vragen kunt u stellen via de telefoon, in de apotheek, tijdens het inloopspreekuur, of tijdens een vooraf afgesproken medicijnconsult. Uiteraard kunt u uw vragen ook stellen via onze website.

Kan ik mijn geneesmiddelen bij uw apotheek krijgen als ik bij een andere apotheek vaste klant ben?

Op basis van een geldig recept kunt u in iedere apotheek uw medicijnen verkrijgen. Om een goede controle op de medicijnen uit te kunnen voeren, is het belangrijk dat de apotheek een compleet dossier van u heeft. Daarom raden wij u aan om bij één vaste apotheek uw medicijnen te halen of de apotheken toestemming te geven om de medicatiegegevens te wisselen met elkaar.